Linnea Niemelä Falk & Boyzon Sign  HÄSTBLOGG

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2010

DAGENS FRÅGA: Foder

Av Niemelä Falk - 18 augusti 2010 11:59

Har en liten fråga till er gällande foder.

Boyzon får just nu


Frukost : 4 kg Hö

Lunch: 4 kg  Hö

Middag/Kväll : 4 kg Hö , Betfor ca :3 dl.


Han är bra på det här med foder. För han är ingen som måste ha en massa tillsattser och skit. Utan vanligt hö ,vanligt vatten och lite betfor för att han ska få lite extra enegi.

Det tycker jag är bäst att hästen ska kunna leva på de som dom är född till.

Alltså gräs & vatten.

Men de beror ju oxå mycket på i vilken träning hästen är , är de än stor aktiv trav tävlings häst som tränar mycket varje dag , så behöver den naturligtvis mer.


Tips : Om du är osäker på vad din häst ska ha i matväg så kan du ringa till tex : Granngården och berätta vad det är för slags häst,hur stor den är , kön & träning.

Så kan dom säga en bra forderstat , sen kan du pröva de nån vecka så ser du sedan om du kan öka foderstaten eller minska.

Bra sida där du kan kolla själv         http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

För hästen hoppar & tävlar inte bättre för att man trycker i den en massa onödigt foder.. ;)

 

  

Hur är din foderstat ? =)


 
 
Ingen bild

Stina

18 augusti 2010 12:21

Löken äter bara hö. Ca. 9-10 kg / dagen. Men nu under sommaren äter han både gräs och hö. Han får inget foder alls då han är väldig känslig. Havre, betfor osv. är värligt farligt för han. Han har korsförlaminig, tyvärr!

Niemelä Falk

18 augusti 2010 12:32

låter bra de! :)
stackarn ! ;(

 
Ingen bild

Kimpa-h

18 augusti 2010 12:23

Det beror på men som idag så äter dom hö från en höbal i hagen men när dom kommer in får dom 2,5kg hö. ( Den minsta fjordingen ) Den största får 3kg hö när den kommer in, om dom tävlar blandar vi havre/ Betfor med några klickar vitamin.

Niemelä Falk

18 augusti 2010 12:31

Låter bra de! ;)

 
Ingen bild

Josefine.F

18 augusti 2010 12:26

Vad hästen behöver är ju såklart individuellt. Men ALLT hö, alla olika hö från olika leverantörer osv. innehåller olika mycket utav allt. Utan analys kan du aldrig veta vad höet innehåller.

Om en häst klarar sig på bara hö, och sedan byter man hö till ett annat kanske det inte alls går lika bra eftersom dom innehåller helt olika näringsvärden. Om ett hö uppfyller alla näringsvärden som hästen behöver - ja då behöver den självklart inget mer. Så detdär beror helt på höets värden, inte hästen.

Bellie går på bete nu, men annars har hon fri tillgång på hö (viktigt enligt mig), sen utöver det får hon Groov 125, 2kg om dagen, betfor samt soja. Eftersom vi inte har någon tillgång till analys på höet då vi har massa olika leverantörer får vi gå på känsla.

Niemelä Falk

18 augusti 2010 12:30

De låter bra de ! =)
ja en analys är ett måste!
tack för ditt svar :)

 
Ingen bild

Maja

18 augusti 2010 14:28

Morgon: 4 kg hö, 3-10 dl havrefri musli (beroende på dagens arbete)
Lunch: 3 kg hö
Em: 1 kg hö
Kväll: 5 kg hö, 5 dl betfor med 1 msk salt + 1 msk gurkmeja, 3-10 dl havrefri musli (beroende på dagens arbete).

Och så morötter och äpplen lite här och där!

Niemelä Falk

18 augusti 2010 15:41

Låter bra de! =)

 
Isabella Bergh

Isabella Bergh

18 augusti 2010 19:40

Morgon: 1kg hö, halv skopa Grov

Lunch: 1kg hö

Eftermiddag:1½kg hö, halv skopa Grov,en skopa Betfor.

Kväll:1½kg hö,en halv skopa Grov
:)

http://cassechuck.blogg.se

 
Ingen bild

Agnes

19 augusti 2010 21:13

Morgon: 2 kg hö, 2½ dl betfor, 8 dl havre kross,
Lunch: 2 kg + att hon har bete i hagen just nu annars brukar hon få 2 kg lunch 2 kg middag.
Middag: Bete + lunchhö
Kväll: 2 kg hö, 2½ dl betfor, 8 dl havre kross, 2 pumpar linfröolja, 1 dl miner, och på fredagar för hon 1 msk kalk.

Jag tycker att en häst bör äta annat än hö då hästen blir ''stadigare'' om den får något annat slags grovfoder/basfoder. Håller inte riktigt med om vad du skrev: ''För hästen hoppar & tävlar inte bättre för att man trycker i den en massa onödigt foder.. ;) ''
Man trycker inte i hästen mat och det är inte onödigt ;) Däremot beror det på hur man vill att hästen ska vara och många hästar mår MYCKET bättre av att få mycket annat till mat. Hästar som svettas mycket måste ha salt tex. Magra hästar kanske behöver lüsern? Hur skulle annars Nina Lodin ha sin häst så fin som hon har han nu? Hon tävlar nationell nivå och det skulle hon aldrig göra om Patrick inte fick den mat han fick! Hästar behöver tillskott för att må bra så är det bara! :D

Niemelä Falk

19 augusti 2010 22:49

missuppfattning . Det där med att den inte tävlar bättre . Alltså om den har den näring och matbehov redan . Menar då folk som ger hästen 13 olika fodertyper till , fast den går bra . Hoppar lika bra då en om den får 13 olika till!

 
Isabella Bergh

Isabella Bergh

20 augusti 2010 10:36

hehe tycker synd om min ponny när jag läser vad alla ger;) (MEN HAN ÄR EN TÄVLINGS PONNY OCH ÄR GANSKA TJOCK OCH HAN ÄR HALT SÅ VI HAR MINSKAT GROVEN FÖR ATT HAN INTE SKA BLI PIGG OCH SPRINGA I HAGEN) xD

http://cassechuck.blogg.se

Niemelä Falk

20 augusti 2010 16:39

hiih ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niemelä Falk - 27 maj 2011 15:35

Har ingen blogglust på denhär bloggen om jag rider eller nått annat så uppdaterar jag på http://linneafalks.blogg.se . Men måste erkänna att jag saknar den här bloggen! :( ...

Av Niemelä Falk - 8 maj 2011 11:10

Säljer nu min jätte fina Allround Kingston sadel som är svart. Den har legat på D-Ponny/Liten häst. Ska sälja den nu för att min häst har musklat om sig. Super skön att rida i och skulle tippa på att bommen ligger mellan 16-18 ".   SÄljes för 4...

Av Niemelä Falk - 8 maj 2011 08:12

Drar till stallet mellan 12 och 2. OCh vid 3 ska jag vara hos kallblodsstoet och börja jobba med henne idag . Skit roligt! :) ...

Av Niemelä Falk - 5 maj 2011 18:03

Fy fan vad jag är glad! Fick nyss ett samtal av Glenn om att grannen ville ha min hjälp med att rida in hans kallblodssto , wiiie fy fan vad roligt! :D ...

Av Niemelä Falk - 29 april 2011 21:31

ÅH jag är så glad , jag har världens bästa ponny!   Tänkte bara åka till stallet och mocka osv . MEn var så sjukt härligt väder så jag sadlade han och gick ner i paddocken där en bana och en bomserie var uppe. Skrittade han i båda varven och ha...

Presentation


Boyzon Sign
-2003
I min blogg skriver jag om mig och min D-ponny om våra träningar och tävlingar.

Kategorier

Fråga mig

20 besvarade frågor

Skapa flashcards