Linnea Niemelä Falk & Boyzon Sign  HÄSTBLOGG

Direktlänk till inlägg 17 september 2010

HUR DU LÄGGER UPP DITT HOPPASS

Av Niemelä Falk - 17 september 2010 16:03

"  Hej , kan du  skriva om typ hur du tycker man ska lägga upp ett träningspass hopp/dressyr  och schema både kort och långsiktigt, vad du brukar tänka på/tycker är viktigt i ridningen, hur du tar hand om hästen före/efter passet osv"

 

Ja visst kan jag de. Jag kan börja med att skriva om hur jag lägger upp ett hoppass.

Jag brukar planera mitt hoppass beronende på lite olika saker.

Dels är de nån tävling inom de närmaste dagarna?

eller hur hårt schemat ligger för resten av veckan och hur hårt han tränades vid evt. ridning dagen före.

 

Men ett helt "vanligt" hoppass för mig kan se ut såhär ;

Tar in han och borstar han och sadlar och tränsar och skydd och alla andra saker.Har oxå martingall på han för at när man hoppar han så kan ha slå upp huvudet.

Börjar med att skritta runt i paddocken i båda varven och flyttar lite med skänkeln och tränar halter , osv.

Tar tyglarna och rider lite serpentiner och volter så han blir lösgjord.

Ställer han lite och tar lite olika tempon i trav och travar oftast över några bommar på marken eller några kavalettibommar som "uppvärmning"

 

Galopperar igång han på fyrkantspåret och gör lite ökningar och ställer han lite

tills han känns samlad och att jag känner att han lyssnar och med.

Hoppar fram på ett lite mindre hinder 4-5 gånger till jag känner att han är bra och sen ;)

Går sedan över till att hoppa de evt. lite större hinderna.

ca ; 3-4 gånger , och kanske 2-3 gånger om de är nån form av övning.

Bana hoppar jag beroende på höjd också,men de ligger på 2-3 då . Men då ska allt flyta på och jag avbryter när jag är nöjd så vi får ha en god och bra självkänsla till nästa gång.


Travar sedan av han utan några krav och sen skrittar jag av han tills han evt. slutat " flåsa" . Skrittar av han ca:10 min.

Om han är svettig så svampar jag av han , annars så borstar jag bara av han och kollar hovarna.


45-60 min brukar jag ha som ett hoppass. ( beroende på om de blev ett hårtpass annars ligger de på den tiden)

1-2 gånger i veckan brukar jag försöka att hoppa så att jag håller en rytm på de.


Hur många gånger i veckan brukar du hoppa din häst? Och ca hur länge hoppar du då ? :)

 

// Linnea



  

 

 
 
Ingen bild

Maja

17 september 2010 17:06

Okej, intessant att veta hur du gör :P

 
Josefine.F

Josefine.F

17 september 2010 21:47

Hoppar max 1gång i veckan. Det sliter alldeles för mkt annars tycker jag. Hoppar henne tills det känns bra och tills vi uppnått målet med lektionen.

Rider ju max i paddock/ridhus två ggr i veckan oxå.. Med undantag (sällan) om det är tävling samma vecka och jag kanske vill trimma lite innan.

http://minfux.blogg.se

 
Ingen bild

Linnea

18 september 2010 07:16

sv till maja ; jajamen , alltid roligt att se hur någon annan gör! :)

 
Ingen bild

Linnea

18 september 2010 07:18

sv till josefine ; samma här kan sällan hända att jag hoppar han 2 gånger , annars rider jag i paddocken 2 grr i veckan , då ett dressyr pass och ett hoppass.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niemelä Falk - 27 maj 2011 15:35

Har ingen blogglust på denhär bloggen om jag rider eller nått annat så uppdaterar jag på http://linneafalks.blogg.se . Men måste erkänna att jag saknar den här bloggen! :( ...

Av Niemelä Falk - 8 maj 2011 11:10

Säljer nu min jätte fina Allround Kingston sadel som är svart. Den har legat på D-Ponny/Liten häst. Ska sälja den nu för att min häst har musklat om sig. Super skön att rida i och skulle tippa på att bommen ligger mellan 16-18 ".   SÄljes för 4...

Av Niemelä Falk - 8 maj 2011 08:12

Drar till stallet mellan 12 och 2. OCh vid 3 ska jag vara hos kallblodsstoet och börja jobba med henne idag . Skit roligt! :) ...

Av Niemelä Falk - 5 maj 2011 18:03

Fy fan vad jag är glad! Fick nyss ett samtal av Glenn om att grannen ville ha min hjälp med att rida in hans kallblodssto , wiiie fy fan vad roligt! :D ...

Av Niemelä Falk - 29 april 2011 21:31

ÅH jag är så glad , jag har världens bästa ponny!   Tänkte bara åka till stallet och mocka osv . MEn var så sjukt härligt väder så jag sadlade han och gick ner i paddocken där en bana och en bomserie var uppe. Skrittade han i båda varven och ha...

Presentation


Boyzon Sign
-2003
I min blogg skriver jag om mig och min D-ponny om våra träningar och tävlingar.

Kategorier

Fråga mig

20 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards