Linnea Niemelä Falk & Boyzon Sign  HÄSTBLOGG

Direktlänk till inlägg 28 september 2010

PELLES UTVECKLING & TRÄNING

Av Niemelä Falk - 28 september 2010 06:55

Info.

Solpelle kom till min moster för lite mer en ett år sedan och han är en svart/brun nordsvensk på 7 år.

Han är cirka 155 cm hög men världens snällaste häst alltså!

Lite mycket spring i benen har han,men tack vare min kära moster Marlene så får jag rida och utveckla han lite mer.

I paddock har jag endast ridit han 3 gånger i paddock men har kommit så äckligt långt redan så det är sjukt! Vilken häst han är , vilket psyke och vilken bra häst att jobba med!

Tack Marlene.

 

För drygt 1 vecka sedan Red jag Pelle i paddocken han har alltid varit en häst med mycket spring i benen. Han är så att när man tar i tyglarna och bromsar han så "drar han i väg".

Ju mer man drar desto mer springer han.

Lika med skänklarna så har han varit "känslig" på dom och lixom om man skänklar på så hoppar han till och blir lixom skvättig.

Så dom första gångerna han i huvudtaget gick i en paddock så skrittade vi bara runt där så att han fick kolla och upptäcka.

Sen för drygt 1 vecka sedan började jag kräva lite mera av han & började jobba.

Med tyglarna ..Så gjorde jag såhär ; Tog lite i taget , även fast han drog så var de bara att vara lätt på handen och sedan red jag mycket med bara benen,de första gångerna hoppade han till lite,men då medan han koncentrerade sig på vad jag gjorde med skänklarna så passade jag då på att ta tyglarna lite till.


Red han mycket på volter först i skritt och lite andra vägar så han fick tänka på annat. Jobbade yttligare då med att försöka jobba ner han.

Vilket gick mycket bra! :p

Han tog då skänklarna och var inte lika "ömtålig" på dom som han har varit resten av tiden.

Han var med med och sammarbetsvillig.I munnen så höjde han nacken mera och jag fortsatte med volterna samtidigt som jag "drev" med skänklarna.

I traven så stack han först i väg lite , men körde likadant som i skritten.

Så  på 1 gång med jobb så tar han skänklarna och tyglarna hur bra som helst!:o


Blev jobb i cirka 50 min! :)

 

Pelle träning Lördag 25/9

Glömde skriva om de så kommer lite snabbt här.

Tog nästan skänklarna på engång och tyglarna likaså.

Red i paddocken då och började med och skritta och flyttade mycket med skänklarna,volter och vägar och jobbade ner han och de gick skit bra!Drog i väg nån gång men de var inte mycket..

Han kom in i galopp 1 gång av sig själv och samtidigt som han gjorde det så gjorde jag galoppskänkel på han. Sen prövade jag igen och då fan tog han den!

Helt jävla otroligt!:D

sen så jobbade vi lite mera med att ta tyglarna och skänklarna,och tillslut så tog han dom helt! Kunde skänkla på han som vilken annan häst som möjligt och kunde han normal korta tyglar!

Inte så bra beskrivet men ni fick veta lite iallafall! :)orkar inte skriva så mycket,men de gick sjukt bra och dehär är bara andra gången i paddocken som jag "krävt" lite av han.. Nu ska vi nöta detdära så kommer de att gå som en dans tillslut! ;)

  

 
 
elinwallgrenhöglin

elinwallgrenhöglin

28 september 2010 17:29

:) älskar dig syster!

http://www.elinpojkflickabast.blogg.se

 
victoria

victoria

4 oktober 2010 07:32

grymt fin häst allså! vart står dina hästar någonstans ?:)

hare bra!

http://www.baloolover.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niemelä Falk - 27 maj 2011 15:35

Har ingen blogglust på denhär bloggen om jag rider eller nått annat så uppdaterar jag på http://linneafalks.blogg.se . Men måste erkänna att jag saknar den här bloggen! :( ...

Av Niemelä Falk - 8 maj 2011 11:10

Säljer nu min jätte fina Allround Kingston sadel som är svart. Den har legat på D-Ponny/Liten häst. Ska sälja den nu för att min häst har musklat om sig. Super skön att rida i och skulle tippa på att bommen ligger mellan 16-18 ".   SÄljes för 4...

Av Niemelä Falk - 8 maj 2011 08:12

Drar till stallet mellan 12 och 2. OCh vid 3 ska jag vara hos kallblodsstoet och börja jobba med henne idag . Skit roligt! :) ...

Av Niemelä Falk - 5 maj 2011 18:03

Fy fan vad jag är glad! Fick nyss ett samtal av Glenn om att grannen ville ha min hjälp med att rida in hans kallblodssto , wiiie fy fan vad roligt! :D ...

Av Niemelä Falk - 29 april 2011 21:31

ÅH jag är så glad , jag har världens bästa ponny!   Tänkte bara åka till stallet och mocka osv . MEn var så sjukt härligt väder så jag sadlade han och gick ner i paddocken där en bana och en bomserie var uppe. Skrittade han i båda varven och ha...

Presentation


Boyzon Sign
-2003
I min blogg skriver jag om mig och min D-ponny om våra träningar och tävlingar.

Kategorier

Fråga mig

20 besvarade frågor

Skapa flashcards